Fly (business) with Emirates - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Titus Vink - WaarBenJij.nu Fly (business) with Emirates - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Titus Vink - WaarBenJij.nu

Fly (business) with Emirates

Door: Titus

Blijf op de hoogte en volg Titus

05 Augustus 2014 | Indonesië, Batavia

Fly (business) with Emirates!

16 uur in een vliegtuig is een noodzakelijk kwaad om Indonesië te bereiken. Echter, als die 16 uur in de business class worden doorgebracht gaat de tijd erg snel.
De grap begon op schiphol waar ik als 1 van de laatste passagiers kennelijk overboekt was waardoor ik een business stoel kreeg aangeboden; een gegeven paard mag je natuurlijk nooit in de bek kijken ;). In de economy class was ik van plan een slaappil te nemen om zo de hele reis naar Dubai te slapen. Vanwege de business class besloten toch maar 'awake' van de extra's te genieten. Dit houdt, naast de zeer ruime (massage)stoelen, in: een goed wijnassortiment, sterke drank, cocktails, 3-gangen menu, gevulde toilettas; eigenlijk te veel om op te noemen. Als een kind in een snoepwinkel gelijk alle faciliteiten uitgeprobeerd, zeer waarschijnlijk tot ergernis bij mijn volledig betalende mede-passagiers.

Na een klein uurtje slaap zonder kreukels aangekomen in Dubai. Aangezien ik veel overstap tijd had, heb ik mij maar eens verdiept in het fenomeen overboeken en hoe je hier de grootste kans toe hebt. Er zijn mensen die hier een heuse sport van maken, hier wat tips zonder je karma te verliezen (bijv. een blessure faken):

Zorg dat je netjes gekleed bent en er verzorgd uitziet
Een lach doet wonderen: groet het grondpersoneel uiterst vriendelijk
Reis in je eentje
Ben een man in de dertig
Word lid van het frequent flyer programma (ook al vlieg je maar 1 keer)
Ga als 1 van de laatste aan boord (met het risico op volledige overboeking)

Voor het inchecken naar Jakarta dan ook even de tandjes gepoetst, als 1 van de laatste naar binnen en het grondpersoneel begroet met de vriendelijkste 'goodmorning' ooit. En warempel: "Sir, you have been upgraded to business class". Waar ik het aan te danken heb weet ik niet. Ik zat vlak voor de economy class en kreeg in het vliegtuig dan ook flink wat jaloerse/verongelijkte blikken te verwerken.

Na wederom een prima reis nu aangekomen in een airport hotel waar ik morgen richting Pulau Weh vertrek (vliegen op Bada Aceh) voor mijn PADI cursus. Één ding is zeker: de vlucht kan alleen maar tegenvallen.